“Ik ben alvast gegaan, dan kan jij uitrusten.” 

Reizen met het openbaar vervoer was altijd een flinke uitdaging voor Elmar. De drukte, onvoorspelbaarheid door vertragingen en overstappen zorgden voor veel prikkels. Om het meer beheersbaar te maken, bedachten hij en zijn moeder elk denkbaar scenario. Zo wist hij wat hem te wachten stond. Handig, zou je denken, maar al die scenario’s zorgden voor nóg meer drukte in zijn hoofd. Niet echt de ideale oplossing.

Gelukkig mocht Elmar van het UWV een Davis-autisme-programma volgen. Door de Davis-technieken en zijn verbeterde oriëntatie liet Elmar mooie veranderingen zien. 

Hij woonde nog thuis en stond al jaren op de wachtlijst voor beschermd wonen. Op het moment dat hij ver gevorderd was in het programma kwam het bericht: er was plek voor hem. Dit leek geen toeval, want hij was op dat moment bezig met het concept ‘vaardigheid’. Hij leerde huisvaardigheden, zoals de was doen. Het reizen van zijn ouderlijk huis naar zijn nieuwe kamer betekende dat hij met het openbaar vervoer moest, inclusief zowel de bus als de tram – nog een behoorlijk opgave.

En toen was daar een grote verandering die zijn moeder niet zag aankomen.  Zij vond op een dag een briefje: “Ik ben alvast gegaan, dan kan jij uitrusten.” Elmar was zélf met het openbaar vervoer naar zijn nieuwe kamer gegaan. Waar zijn moeder een paniekerig telefoontje verwachtte, gebeurde er… niets! Hij miste zelfs zijn halte, maar bedacht gewoon om een halte verderop uit te stappen en terug te lopen. Geen stress, geen paniek.

Elmar had met de Davis-methode de vaardigheid ontwikkeld om zelfstandig te reizen. En dat terwijl niemand hierop had aangedrongen. Het kwam echt bij hemzelf vandaan, van binnenuit.

Dikke vrienden met de Dikke Van Dale?

woordenboek

Tijdens een etentje met vriendinnen gaat het gesprek natuurlijk over onze kinderen. Hoe het met ze gaat op school. Wat gaat goed, en wat gaat er minder goed. Onze kinderen zitten ondertussen op de middelbare school. Daar krijgen ze vreemde talen. Hun woordenschat is in het begin nog beperkt. Dan is het stampen, stampen en nog eens stampen van woordjes. Als ze wat verder zijn, wordt ook verwacht dat ze boeken gaan lezen. En dan komen ze woordjes tegen die ze niet kennen. Het beeld dat de vriendinnen dan schetsen is mij niet vreemd…

Lees verder

Dyslexie en een slecht handschrift … soms expres en soms niet.

daniel-handschrift

Dit was geen toeval. Vandaag had ik met iemand een zakelijke afspraak. Hij had mijn bordje van Beeld-Wijs zien hangen op ons huis. Daarop staat dat ik mensen begeleid met dyslexie, dyscalculie en AD(H)D. Hij wil graag mijn kaartje, voor het geval dat zijn zoon van 2 dyslexie krijgt. Hij heeft namelijk dyslexie. De basisschool had dat nooit ontdekt en hij kwam er pas achter op de middelbare school. Hij vertelt dat hij expres heel slecht schrijft, zodat anderen niet kunnen lezen dat hij veel spelfouten maakt.

Lees verder