Dikke vrienden met de Dikke Van Dale?

woordenboek

Tijdens een etentje met vriendinnen gaat het gesprek natuurlijk over onze kinderen. Hoe het met ze gaat op school. Wat gaat goed, en wat gaat er minder goed. Onze kinderen zitten ondertussen op de middelbare school. Daar krijgen ze vreemde talen. Hun woordenschat is in het begin nog beperkt. Dan is het stampen, stampen en nog eens stampen van woordjes. Als ze wat verder zijn, wordt ook verwacht dat ze boeken gaan lezen. En dan komen ze woordjes tegen die ze niet kennen. Het beeld dat de vriendinnen dan schetsen is mij niet vreemd…

Als je kind voor het eerst naar de middelbare gaat, ontdek je dat je geen woordenboek in huis hebt. De woordenboeken staan op de boekenlijst en je schaft ze aan. Het beeld dat dan geschetst wordt: je ziet je kind worstelen met dit boek, een woordenboek! De zoektocht naar een woord. Soms kent je kind het alfabet uit zijn of haar hoofd. Soms heeft hij of zij het alfabetliedje nodig. Als je kind dan bij de juiste letter is, bladert het door alle bladen beginnend met deze letter. Waar is in hemelsnaam het woord? De frustratie neemt toe en hij of zij slaat het boek weer dicht. Tuurlijk is er internet, maar dan heb je kans dat je kind afgeleid wordt.

Werken met een woordenboek is niet leuk als je niet weet hoe het werkt. Het vinden van een woord is dan als het zoeken van een naald in een hooiberg. Daar word je niet blij van. Het niet kunnen omgaan met een woordenboek kom ik vaak tegen in mijn praktijk. Blijkbaar wordt dit niet geleerd op school.

In een Davis dyslexietraining leert het kind het alfabet op een manier die beklijft. Een kind weet daarna precies uit zijn hoofd waar een letter zit en opent het boek meteen of dicht bij de juiste letter. Daarna bekijken we het opengeslagen boek. Dat je aan de woorden bovenaan kunt zien bij welk woord de pagina begint en eindigt. Het kind heeft daarna zoveel plezier met het woordenboek. We doen zelfs leuke spelletjes met het boek. Een woordenboek is geen worsteling meer, eerder een vriend. Als deze kinderen later naar de middelbare school gaan, kunnen ze met elk woordenboek omgaan.